Zoznam článkov od 1 do 15 (z 84) >>

Tatranské vrcholy

Sedem Popradských mníchov

11.10.2019
 Babie leto 2018. Dátum neprezradím. S Marcelom sa v Tatrách nikdy nenudím. Podľa jednej knižky od Ivana Bohuša: Názvoslovie Vysokých Tatier zbiera vrcholy. Všetky vrcholy. Aj vežičky. Stačí keď má meno. Už ich má vyše 600. A tentoraz to nebola jedna veža ale sedem... Popradských Mníchov sa to volá. Na Popradskom plese stretávame horského vodcu Janka mieriacieho na Žabáka. Keď mu na otázku kam mierime ukážeme prstom na stenu len precedí pomedzi zuby: Dobrodružstvo! Odbočíme z chodníka na prť v kosovke. Následuje výstup žľabom do sedielka. Odtiaľ ...   Celý článok
 Vysoké Tatry 27.09.2019 Fotky z nedávnych dní ktoré som videl na internete hlásili čestvý sneh na hrebeni. Na Ľadový štít sa vystupovalo v mačkách. Čerstvý septembrový sneh sa topí ale rýchlo a tak som si prvý možný deň len tak vybehol pozrieť sa ako to aktuálne vyzerá. Po Téryho chatu som predbehoval množstvo ľudí, tatranská klasika už nielen letných ale aj pekných jesenných dní. Z chaty som sa rozhodol vybehnúť najprv na Širokú vežu cez Priečne sedlo. Do Priečneho už ľudí výrazne ubudlo, z neho pokračujem bez zastávky rovno hore na Širokú ...   Celý článok
 Chata pri Zelenom plese (1554m.) - Čierny štít (2429m.) Neskorá jeseň 2018. Konečne po rokoch poriadne Babie leto v Tatrách. Podarí sa nám ešte z neho niečo utrhnúť. Aby sme si to poistili dáme chatu. Ráno vyrážame z nej s cieľom dať niečo kde sme ešte spolu neboli. V tieni a chlade stúpame ku Flaške. V týchto miestach zasvieti až koncom zimy. Po pravej strane Flašky stúpame hore dôverne známou výstupovou trasou do Veľkej Zmrzlej doliny. Kedysi tu bolo reťazí viac ale to dnes vôbec nevadí. Vo Veľkej Zmrzlej stúpame hore na výraznú plošinu. Tu sa naš...   Celý článok
Poľské Tatry - Gasienicova dolina - chata Murovanec - Svinica 2301m. Pre Poliakov, ktorí majú na svojej strane len menšiu časť Tatier, je hraničný kopec Svinica veľmi dôležitým vrcholom. Jej severné steny boli od počiatkov horolezectva vyhľadávaným terénom pre lezcov. Pre turistov je zase výzva vystúpiť na tento krásny vyhliadkový vrchol po jednej z dvoch turistických trás. Obe vedú z poľskej strany, a aj preto je tento kopec pre Slovákov trochu bokom od centra pozornosti. Najznámejšia trasa poľských Tatier Orlia Prť sa dá v podstate predĺžiť, ak sa na...   Celý článok
Pred pár rokmi som na Vetromagu hľadal inšpiráciu na zimné skialpové dobrodružstvá v Tatrách, snažil sa pravidelne posúvať aktuálne podmienky zo zaujímavých prechodov a strmých zjazdov ostatným čitateľom. Posledné dva roky stíham akurát dodať info k festivalu Snehová vločka a report z jedného výletu. Tu je za rok 2019. Nie je tajomstvom, že marec je väčšinou ideálnym mesiacom na náročnejšie skialpové podnikanie v Tatrách. Dlhšie dni, stabilnejšie počasie a bezpečnejšie snehy sú predpokladom na vydarené dobrodružstvo. Od pondelka sledovan...   Celý článok
 Orlia prť - Orla pierc Táto najznámejšia turistická trasa na poľskej strane Vysokých Tatier má množstvo prívlastkov. Mali sme ju v hľadáčiku už roky a trpezlivo sme čakali na našu príležitosť. Túto jeseň bolo konečne po niekoľkých rokoch poriadne babie leto a tak sme ho využili.  Na chatu Murovanec sme prišli okolo obeda. Našu žiadosť o rezervovanie ubytka odbyli na recepcii s tým, že miesta je dosť a tak sme si nechali jeden batoh v úschovni batožiny a vyrazili na Koscielec. Keď sme potom večer prišli na izbu tak už boli voľné iba miesta hore na po...   Celý článok
Vrchol Satana sa nachádza v hrebeni Bášt oddeľujúcom Mlynickú a Mengusovskú dolinu. Na tento vrchol horolezci vystupujú najčastejšie pri prechode hrebeňom. Výstupy stenou z Mengusovskej doliny väčšinou nevedú až na vrchol. Z druhej strany z Mlynickej doliny na tento vrchol nie sú často lezené cesty.  Názov Satan pochádza zo starej povesti ktorú majú na svedomí pravdepodobne hľadači pokladov a zlatokopi ktorí sa po tatranských končiaroch túlali prví. Prvá hodnoverná zmienka o výstupe na Satan pochádza z okolia roku 1880 a vystúpili naň Jan Gwalbert Pawlik...   Celý článok
 Koscielec je výrazný vrchol vypínajúci sa nad Gasienicowou dolinou. Je jedným z najpopulárnejších poľských vrcholov. Od roku 1966 naňho vedie turistická značka. Nie sú na nej žiadne reťaze ani stúpacie pomôcky, turisti musia na niekoľkých miestach prekonať skalné prekážky II. stupňa lezeckej obtiažnosti. Z vrcholu sú výborné výhľady na Poľské Tatry. Predovšetkým dolinu Gasienicowu a jej 22 plies. Z histórie je pozoruhodný prvý lyžiarsky výstup aj zjazd na Koscielec. Ten uskutočnili 18. marca 1911 Mariusz Zaruski a Stanislaw Zdyb. Neskorší generál ...   Celý článok
 Vysoké Tatry - Tri Studničky - Kôprová - Nefcerka - hrebeň Hrubô - Furkotská dolina - Štrbské pleso = 13,5 hod Je 4:30 a potom ako sme jedno auto zaparkovali na Štrbskom plese vyrážame od druhého z parkoviska na Troch Studničkách. Marcel to nadnes vypočítal na 15 hodín. Ak pôjde všetko hladko tak ako má... Pri nástupe nehľadáme cestu. Dnes idem s parťákom, ktorý to tu už dobre pozná... Nástup na hrebeň nám aj tak trvá cez tri hodiny. Marcel vybral Zadnú Garajovu vežu ako miesto, kde začneme na hrebeni. Na nej už raz pri prieskume hrebeňa bol. Podarilo ...   Celý článok
 Hrebeň po ktorom kráčali Pochylý, Plulík či Sabovčík začína alebo končí v Kopskom sedle. Hrebeňovka na Jahňací štít síce nie je ťažká lezecká túra, ten impozantný hrebeň ktorý doslova bije do očí už od Bieleho plesa zato ponúka nádherné výhľady na obidve strany Tatier. V prvom diely horolezeckého sprievodcu od Arna Puškáša sa dočítate, že postup hrebeňom je za II. Opis je skromný, variánt je viacero, obaja sme tu boli už viackrát. Nebudem sa snažiť o presný opis trasy. Na jej zvládnutie je potrebné mať skúsenosti z pohybu mimo chodníkov ...   Celý článok

Vidmo na Vysokej

25.12.2015
V prvej polovici októbra to v Tatrách vôbec nevyzeralo na to, že nejaké babie leto vôbec príde. No termín Sherpa Rallye sa neúprosne blížil a bolo treba nejakú vynášku pred pretekmi urobiť. Tak sa napokon v sobotu poobede so 60 kg na chrbte vydávam na Chatu pod Rysmi. Počasie na vynášku tak akurát – pod mrakom, slabý vietor a poloprázdna dolina. Idem si tak ako vždy – veľa krátkych štandov, míňam prvú skratku pri Wachterke a po rozbitom chodníku popri Žabích plesách sa dostávam pod vodopád do druhej skratky. Zmena počasia na reťaziach znásobí s...   Celý článok

Jahňací štít

24.07.2015
Nie je veľa turisticky dostupných štítov tatranských zo slovenskej strany hraníc. Keď si odmyslíme Lomničák, Solisko (lanovkami) a Gerlach (s vodcom), ešte menej - zo šesť? Jahňací je podobne ako Kriváň atraktívnejší tým, že je na konci hrebeňa a ponúka pohľady aj na „iný svet“ - v tomto prípade na vápencové Belianky a široké podhorie. Vzal som ho útokom z Lomnice, zo stanice – smerovníky hovorili približne o 5,5 hodinách, takže sa to dá zmáknuť ako „celodenka“ aj bez auta, parkujúceho nad Matliarmi pri ceste. Do Tatier síce nechodím rád (na...   Celý článok
 Chata pri Zelenom plese 14.06.2015 Brnčalka 10:10 - Malý Kežmarský štít 11:49 - Brnčalka 12:47, výstup 1h 39min, zostup 58min = spolu celé kolečko 2h:37min- časy sú hrubé vrátane všetkých potrebných prestávok na fotenie, prezúvanie a hľadanie správnej cesty   Už na rovinke prístupovej cesty ku chate sa vynorí úžasný pohľad na najmajestátnejšiu stenu v Tatrách. Táto stena je z pravej strany ohraničená výrazným hrebeňom (rebrom), ktoré vyrastá dole pri ústí Medenej kotliny a ako podľa pravítka si to mieri až na vrchol. Prvovýstup urobil Alfr...   Celý článok
 Starý Smokovec - Téryho chata - Pfinova kopa - Malý Ľadový - Ľadový štít - Ľadový kôň - Téryho chata - Starý Smokovec Meraný úsek: Térynka - Ľadové štíty - Térynka = 1h:23min  Medzičasy: Térynka - Malý Ľadový = 43min., Malý Ľadový - Ľadový štít = 10min., Ľadový štít - Térynka = 30min.         Po kopcoch sa behalo odjakživa, vynechám filozofické úvahy, dnes len pár slov. Tatry mám rád, či už na dlhej pohodovej túre, pri lezení, pri skialpe... jednoducho pri všetkých možných aktivitách. Zabehám si tiež veľmi r...   Celý článok
 Západná stena Lomnického štítu (2632) priťahovala horolezcov od samého počiatku lezenia v Tatrách. Nie je sa čomu čudovať, veď táto stena patrí k tomu najkrajšiemu čo môžu Tatry lezcovi ponúknuť. V čase lezeckého objavovania Tatier sa medzi prevážne Poľskými horolezcami vyvinulo niečo ako súťaž, kto spraví prvý cestu v ktorej stene. Ak už v stene cesta spravená bola tak bola výzva spraviť v nej cestu novú, svoju vlastnú. Opakovanie výstupov nebolo zaujímavé. Treba povedať, že podmienky nato vtedy boli. V histórii lezenia v Západnej Lomnici sa p...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 15 (z 84) >>

JM SPORT www.skyrunning.sk www.tatry.nfo.sk www.msslovakia.eu
alkan.szm.com www.outdoorfilmy.sk
www.modralanovka.sk
www.montana.cz
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2019  |  designed by MVM Trade s.r.o.