Malý Kežmarák na lyžiach - zlyžovanie SZ steny

12.04.2013
maly-kezmarak-na-lyziach-zlyzovanie-sz-steny

V nedeľu (7.4.) sme s Matúšom naplánovali "oddychový deň" po sobotňajšom náročnejšom programe vo Velickej doline. Plán je zobrať lanovku na Skalnaté Pleso a zlyžovanie Lomničáku cez Cmiter. Parťák, kvôli ktorému sme boli ochotní to štvrtý raz opakovať, ale zaspal. A tak stojíme pri lanovke v Lomnici a rozmýšľame, čo s načatým dňom. Šliapať po zjazdovke a potom na Huncovský? To nie, do šliapania po zjazdovke sa Matúšovi nechce. Ostáva teda lanovkou na Skalnaté a potom skúsime Kežmarák, tam sme ešte neboli. Vystupujeme na Skalnatom plese. Hmla. Zjazdovka do Lomnice zatvorená, sedlo nepremáva, ľudia lietajú vzduchom vďaka namrznutej podlahe rovno pri dverách. Šak môžu, nie? Si zaplatili.

My šliapeme na Huncovský podľa plánu. Stále hmla. Vrstvička čerstvého snehu podklzuje pod pásmi, čo nám tiež vylepšuje náladu. V polovici svahu sa priostruje súboj s hmlou, chvíľu sme nad ňou, potom ona nad nami a tak dookola až pod vrchol. Tam sme už definitívne na slnku, obzeráme žľab do Skalnatej doliny, nevyzerá zle, len slnko doň slušne pečie. Vidíme stopy normálkou na Kežmarák, bude to luxusný výstup. Pod vrcholom Huncovského odliepame pásy, dávame pekný zjazd do sedielka a pokračujeme na pešo hore bez mačiek.

O chvíľu sme v Hornej Kežmarskej štrbine. Vybehneme na Malý Kežmarák, s rešpektom obzeráme prevej zo štrbiny a centrálny žľab do Medenej pod ním. Svah Malého Kežmaráku vyzerá slušne vysnežený a Matúš pokúša: "Môžeme lyžovať aj tadiaľ, je to už na slnku a sneh bude akurát." "Možno áno", kontrujem, "ale aj do Huncovskej doliny to bude pekné". Nechávame to na neskôr a pokračujeme na Kežmarák, už s mačkami a čakanmi. Je poludnie, svah na slnku riadne zmäkol, výstup je ťažší. Matúš má zasa svoj deň, tak sám razí cestu. O jednej sme hore. Zápis do vrcholovej knižky, obzeráme ďalšie ciele a aj pôvodný cieľ (Cmiter). Ten vyzerá dnes na zjazd priamo od búdy, snehu je hore ako málokedy.

Zlyžujeme Kežmarák späť do štrbiny a začíname riešiť, kadiaľ ďalej. „Tak skúsime do Medenej?“ pýta sa Matúš. Váham, ale nakoniec prisviedčam: „Jasné, podmienky sú ideálne, treba to využiť!“ A Matúš dodáva: "Dúfam, že to bude držať. Ale budem rád, keď to zídeme, lebo znova sa sem trepať sa mi nechce." Urobíme prieskum odkiaľ začať, na foťáku pozrieme fotky a plán je hotový.

Prvé oblúky, sneh drží dobre. Dávame krátky zošup z vrcholu, potom traverz doprava k hrane severnej steny a odtiaľ šikmo dole až do centrálneho žľabu. Tento úsek bol najtechnickejší, dosť tvrdo a pár užších žliabkov. Žľabom v tieni krásnou lyžovačkou nad ľadopád a traverz ponad ľad doprava smerom k Ušatej veži. Tu už máme najväčšie ťažkosti za sebou. Pokračujeme teda dole, cez snehom prikryté ľadíky k záveru Dolnej Medenej lávky. Záver žľabu ideme po vypadnutej lavíne a znova sa vnárame do hmly. Medenou kotlinou lyžujeme od kameňa ku kameňu. Úspešne triafame Fľašku, je rozlyžovaná a tvrdá. Boky Fľašky sú však OK, tak zbytočne neplytváme silami a zlyžujeme ju tadiaľ. Pod ňou je to tiež rozbité aj hrboľaté od predchádzajúceho oteplenia. Sme radi, keď už odopíname lyže pri chate. Po čajíku už len v pohode zlyžujeme po luxusnej cestičke od skútra k Šalvejáku. Na autobus sa nám nechce a tak pokračujeme cestou k odbočke Pod Vyhliadkou a modrou na Matliare. Chodníkom do Lomnice už to dobojujeme klasickým štýlom a dávame bodku za pekným dňom. Tešíme sa na pondelkový program, opäť vo Velickej doline.

Popis zjazdu: sklon 40-50º, 500 m do Medenej kotliny, S4, E3, červený ťažký

Rišo, Matúš

Fotky Malý Kežmarák na lyžiach - zlyžovanie SZ steny

RE: Malý Kežmarák na lyžiach
sherpa 12.04.2013
ten Cmiter bol doslova freeridovy.......ale mozno mohol aj volne padnut po uvodnom narezani.... pekny clanok, super vykon. v hmle.......a pritom krasne fotky. :-)

Jano 12.04.2013
Riso, Matus, Maros Cervienka sa vyslovil: Vyborny vykon a co ku tomu patri,aj trochu stastia. Ja poviem len kratko, moj tyrolsky klobuk dole, len tak dalej, mozno vas vezmu na zakladny lyziarsky kurz.

zuzana 12.04.2013
super to bolo...,fajné čítanie

alex luczy (alexandre.luczy@bluewin.ch) - 12.04.2013
tak chlapci blahozelam vam este raz. ked tak myslim, ze by som mal vas vek a dnesnu techniku na lyziach (namyslam si ze je lepsia ako v 1968 ked sme zlyzovali javorak), tak by som sa na vasej trase z maleho kezmaraku urcite posral. ale v horach som sa posral uz castejsie, takze som na to zvyknuty. Riso otazka: tvoj kolege ovsonka je pribuzny s bozkou ovsonkovou, ktora bola sekretarka horskych vodcov v tatrach?

matus 12.04.2013
Zdravim, p.Luzcy .. urcite by to s tym zjazdom nebolo az take zle ako ste pisal. Ako spomenul Riso inde zjazd to nebol az tak tazky .. akurat narocny na podmienky a orientaciu v terene. Vystroj mame dnes istotne lepsiu o tom neni ani len kusok debaty. A tu pani Ovsonkovu nepoznam. Takze to bude asi len nejaka menovkyna.

Aďa (adazidekova@gmail.com) - 14.04.2013
....úžasné čítanie, úžasný výkon ,nádherné fotky ,proste ste super!!! P.S. Tak v dobrom a s veľkým obdivom - malá tichá závisť . Prajem vždy šťastné návraty a dobrý prašan!

sisa 14.04.2013
Parada. Ja uz som len zvedava co to mate za lubom - ked som vas dneska zazrela v tej zostave:-)) To vyzera na nejaky poriadny lov. Drzim palce:-)

matus 16.04.2013
Sisa, ta uz ked ten lov spominas .. tak rasto bol riadne namotivovany. Ten kezmarak zisiel tiez k usatej vezi .. a dorazil to potom nemeckym rebrikom. Ale ako som ho spoznal tak vyzera ze ma cit na to pridat ceresnicku na tortu .. hehe.

sisa 17.04.2013
Mne to hned bolo jasne, ze nejdete na Brnčalku na čaj ale ze chystate nieco poriadne:-))Som zvedava na clanky.

Riso B. 17.04.2013
sme sa rozdelili na 2 skupiny, cim sme zvysili ucinnost :) Napr. Maly Pysny tiez zlyzovany 2 variantami